Erdei iskola
Erdei Iskola a Zemplén szívében
Ez az a hely, ahová visszavágysz! A Zemplén szívében, a Pusztafaluban fekvő gyermekbirodalomban öröm minden perc!
Az Öreg Bence Turistaház és Erdei Iskolában élménnyé változik az iskolában talán unalmasnak tűnő tanulás. Élményekkel teli programok várnak, izgalmasan röpülnek a percek és órák, az itt töltött napok pedig hamar elszállnak. De nem nyomtalanul!
Ezen az oldalon egy összefoglalót nyújtunk a Öreg Bence Turistaház és Erdei Iskolában gyűjthető élményekről, a főbb tudnivalókról, amelyekről az egyes fejezetekben lévő linkekre kattintva lehet bővebb információhoz jutni.
Erdei szállás
Az Öreg Bence Turistaház és Erdei Iskola 252 fő férőhellyel rendelkezik, mindez 6 felújított parasztházban. A szállások tiszták és rendezettek, biztonságosak és jó kiindulópontot nyújtanak az erdei iskolán kívüli programokhoz.
A házak fotóihoz és elrendezésük rajzához kattintson ide: Az öreg Bence Turistaház és Erdei Iskola házai.
Közösségi helyiségek az erdei iskolában
Egy erdei iskola során nélkülözhetetlen, hogy a szálláshely közvetlen közelében tanteremként szolgáló közösségi helyiségek is legyenek. Régi pajtából alakítottuk ki és iskolapadokkal rendeztük be a „madárdalos” tantermeket. Az áramellátást ezeken a helyeken is biztosítottuk, hiszen ma már a projektorhasználatnak és az egyéb elektronikai oktatási eszközöknek a lehetőségét is biztosítani szükséges.
Az erdei iskolához tartozó közösségi helyiségekről bővebben itt olvashat: Erdei iskola közöségi helyiségek.
Természeti értékek
A Kormos-Bába tanösvény az Öreg Bence Turistaház és Erdei Iskolától indul. Bejárását egy részletes térképpel és az állomásokhoz tatozó minden tudnivalóval a kirándulásvezető füzet tartalmazza. Ezen túl számos jelzett turistaút, izgalmas ösvény vezet bennünket a környező hegyekben, erdőkben.
A Kormos-Bába tanösvény kirándulásvezető füzete
A túrázások során a gyermekek számára is fontos szempont, hogy egy-egy magaslat megmászását követően gyönyörködni lehessen a kilátásban. Szebbnél szebb látképek tárulnak elénk a Melyeszke oldalról, a Borjútanyáról, az Öreg Bence sziklájáról, Sólyomkőről a tanösvény kilátópontjáról, és akkor még csak a közvetlen közelünk nevezetes pontjait említettük. Ezek a panorámák minden fáradtságot feledtetnek gyermekekben és örökifjakban egyaránt.
Kerékpártúrákhoz pedig kerékpárkölcsönzési lehetőséget biztosítunk. Mára már olyan kerékpárúthálózat épült ki a térségben, hogy két keréken akár Szlovákiában a Szalánci vár elérése sem akadály.
Szabadidős erdei iskola-programok
Egy igazi erdei iskolai kirándulás rengeteg izgalmas programot tartogat a táboron belül és a tábor környékén is. Lássuk a táboron belüli lehetőségeket:
A táborhely 7,5 hektáros parkosított területe szinte számháborúkra termett. A táborhelyen keresztülfolyik egy kis hegyi patak, mely mély árkával vadregényessé varázsolja a kertet. Van továbbá kerti tó, focipálya, streetballpálya, strandröplabda pálya, strandfoci pálya, ládamászó pálya, kosárpályák, falmászó pálya (200 m2), trambulin, fedett közösségi helyiségek, tűzrakó helyek, erdei iskola termek, asztalitenisz, csocsó...
A játéklehetőségek tárháza kimeríthetetlen. Kihasználásuk csupán a csoportokon múlik.
Programok
Az erdei iskolánk 2005-ben kapott minősítést. Programjaink az alábbi hivatkozásra kattintva olvashatók: erdei iskola programok.
Étkezés
Az erdei iskolában az étkezés sem jelent fejtörést: tápláló, laktató reggelit, ebédet, vacsorát biztosítunk igény szerint. Egy közeli városból szállítják ki a táborhelyre az ételt előre egyeztetett időpontban. Az ételt tálalják, és az étkezések végeztével el is mosogatnak.
Lehetőség van persze minden ház felszerelt konyhájában a főzésre is és egyéb köztes étkezések előkészületeire.
Minden házunk külön étkezővel rendelkezik, így a kényelem és a tisztaság megoldott.
Tudjon meg többet az étkezésről: erdei iskola étkezés.
Segítség erdei iskola szervezéséhez
Hasznos információkat gyűjtöttünk csokorba, hogy az erdei iskola szervezését megkönnyítsük: segítség erdei iskola szervezéséhez.
Ha eldöntötte, hogy a Zemplén szívében fekvő Öreg Bence Turistaház és Erdei Iskola által ajánlott élménydús programok izgalmasak lehetnek az Önök számára is, telefonáljon: +36 30 925 10 97 vagy kérjen egyedi ajánlatot a Kapcsolat menüpont űrlapján!
Minősítés: 2005-2008
NAPOK | Modulok egymásra épülése |
1. nap | |
---|---|
Délelőtt | Érkezés a táborba |
Délután | „MEGÉRKEZTÜNK” |
Este | Nyitó tábortűz, ismerkedési est |
2. nap | |
Délelőtt | „Kezünk műve” |
Délután | „Ahonnan a jó levegő jön” |
Este | Tábortűz és éjszakai túra |
3. nap | |
Délelőtt | „Minden életnek forrása” |
Délután | „Már őseink is tudták” |
Este | Tábortűz és bátorságpróba |
4. nap | |
Délelőtt | „Útra kelünk” |
Délután | Alsó tagozatban „Ép testben” Felső tagozatban „Útra kelünk” egész napos kirándulás |
Este | Záró tábortűz, műsoros est |
5. nap | |
Délelőtt | Hazautazás |
Délután |
Nem minősített Erdei Iskola Programok
NAPOK | Modulok egymásra épülése |
1. nap | |
---|---|
Nyitó tábortűz, ismerkedési est | |
2. nap | |
Tábortűz és éjszakai túra | |
3. nap | |
Tábortűz és bátorságpróba | |
4. nap | |
Záró tábortűz, műsoros est | |
5. nap | |
Hazautazás |
Az erdei iskola program a megérkezéssel kezdődik. Természetesen ekkor meg kell ismerkedni a környezettel, a faluval, a táborral, azzal, hogy valójában hol is vagyunk. Kik, és hogyan élnek itt. Másnap gyakorlatban is kipróbáljuk az itteniek életét, kézműves foglalkozásokon vesznek részt a gyerekek. Ezek után az erdő és élővilága, majd másnap a víz szerepe és élővilága kerül megismerésre.
A negyedik napon egy hosszabb - a felső tagozotosoknál egész napos - túrán mintegy elmélyítjük, megtapasztaljuk, összegezzük az eddig tanultakat a Kormos-Bába tanösvényen. Ez az erdei iskola tudásanyagának csúcspontja, de a hangulati csúcspont az utolsó napon van, amikor játékos ügyességi és szellemi vetélkedők formájában mérkőznek egymással a csoportok. A vetélkedők anyaga természetesen kapcsolódik a heti erdei iskola tananyaghoz. Az egyes modulok könnyen felcserélhetőek egymással, ezzel a rugalmassággal biztosított az időjárás kedvezőtlen alakulása esetén is a programok megvalósítása.
A modulok a szűkebb környezetet és a tágabbat egyaránt bemutatják és biztosítják az elmélyítést is.
Nagyon lényeges a tábortüzek szerepe mind a közösségformálás, mind a tapasztalatok elmélyítése valamint az önmegvalósítás szempontjából. Itt ugyanis minden nap végén a csoportok önállóan készített műsort adnak a többieknek a napi témában, valamint beszélgetés formájában értékeljük közösen a napot. Az éjszakai túra és a bátorságpróba is nagyon népszerű és sok gyermeket megmozgató izgalmas késő esti program, jellemformáló és közösségfejlesztő tevékenység.
PÁLHÁZA és környéke MODUL
NAPOK | Modulok egymásra épülése |
1. nap | |
---|---|
Nyitó tábortűz, ismerkedési est | |
2. nap | |
Tábortűz és éjszakai túra | |
3. nap | |
Tábortűz és bátorságpróba | |
4. nap | |
Záró tábortűz, műsoros est | |
5. nap | |
Hazautazás |
Forrás: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet - oki.hu
Az erdei iskola fogalma
„Az erdei iskola az anyaiskola székhelyétől különböző helyszínű, a környezet adottságaira építő többnapos tanulásszervezési forma. A terepi ismeretszerzést közös cselekvéshez köti. A tanítás helyszínével szorosan és szervesen összefügg a tananyag, a képességfejlesztés és a közösségi tevékenységekhez kötődő szocializáció.”
(Lehoczky János)
Az erdei iskola jellemzői:
- az erdei iskola az iskola tantervének szerves részét képezi;
- a megismerés tárgya az erdei iskola helyszínének természeti-, épített- és szociokulturális környezete;
- a program megvalósítása az erdei iskolában a tanulók aktív, cselekvő tevékenységére alapoz;
- az ismeretszerzés folyamatát elsősorban kooperatív tanulási technikákra, a projektmódszer alkalmazására építi;
- kihasználja az együttes tevékenységekben rejlő szocializációs lehetőségeket.
Az erdei iskola nem azonosítható valamelyik nevelési területtel. E kifejezés a tanulásszervezésre vonatkozik, nem annak tartalmára vagy módszereire. Az erdei iskolának nem csak az oktatás a célja.
Attitűdformáló ereje akkor van igazán, ha a színhely sajátos atmoszféráját, miliőjét sem hagyjuk figyelmen kívül. Ne csak tanítani akarjunk! Az erdei iskola izgalmas játékszín is egyben.
Az erdei iskolai tanulás célja szerint lehet:
- ismeretbővítő;
- képességfejlesztő.
Az erdei iskola egy pedagógiai projekt, amelynek megvalósítási ideje alsó tagozaton minimum 3 éjszaka és 4 nap, felső tagozaton minimum 4 éjszaka és 4 nap. Helyszíne eltér a lakóhely jellegétől (például alföldi területről hegyvidékre), és szorgalmi időre esik.
Előkészítés
- Aktív mag létrehozása a tantestületben.
- Ismerkedés a szakirodalommal.
- Részvétel konferenciákon, ilyen jellegű tréningeken, továbbképzéseken.
- Az iskolavezetés tájékoztatása, támogatásának elnyerése.
- A tantestület tájékoztatása, ha szükséges, külső előadók felkérése.
- A tantestület elfogadó nyilatkozata.
- A szülők tájékoztatása, támogatásuk elnyerése.
- A diákönkormányzat tájékoztatása, támogatásuk elnyerése.
- Az erdei iskolával kapcsolatos döntés megjelenítése iskolai dokumentumokban (pedagógiai program, helyi tanterv, tanmenetek).
- Környezeti nevelési munkacsoport kialakítása (program-összeállítás, operatív szervezőmunka).
- Támogatók felkutatása.
Programkészítés
- Anyaggyűjtés (földrajzi, növénytani, állattani, helytörténeti, művészeti vonatkozások).
- A tanulók véleményének ismeretében életkoruknak megfelelő feladatlapok, munkanaplók összeállítása.
Költségek
- A tanulói térítési díjakat lehetőleg havonkénti bontásban szedjük be.
- Igénybe kell venni költségkímélő eljárásokat (hasznosanyag-gyűjtés, természetbeni támogatások, pályázati lehetőségek stb.)
- Az intézményi szintű költségek költségvetésből (de nem tervezhető módon) fedezhetők:
- nevelők térítési díja;
- felügyeleti, készenléti díjak;
- a programvezető szakemberek tiszteletdíja;
- a szükséges felszerelés biztosítása;
- lehetőség szerint a vállalkozó pedagógusok anyagi motivációja.
Előzetes szervezési feladatok
- Heti foglalkozási terv összeállítása (környezeti nevelési munkacsoport). Keretjáték, drámapedagógiai ajánlások.
- Könyvtári előkészítő munka (munkaanyag tanulóknak, nevelőknek).
- A kísérőtanárok felkérése.
- A programvezető szakemberek felkérése.
- Programvezető kollégák felkérése.
Osztályfőnöki teendők
- Szülők részletes tájékoztatása.
- Heti program ismertetése a tanulókkal.
- Csoportalakítások (tetszőleges technika szerint).
- A szálláshely, szobabeosztások ismertetése.
- Értékelési szempontok, módok ismertetése.
- A szaktanárok által összeállított előzetes gyűjtőmunka kiosztása.
- Heti értékelési tabló elkészítése napokra, programokra lebontva – tartalmazva a tanulói tetszésnyilvánítási lehetőségeket is.
- Folyamatos háttérirányítás, ellenőrzés a csoportok felkészülése során.
- Jutalomtárgyak beszerzése osztálypénzből.
- Szociometriai felmérés erdei iskola előtt és után.
Javasolt napirend
- 07.00 Ébresztő
- 07.00 – 07.30 Tisztálkodás, rendrakás.
- 07.30 – 08.30 Reggeli, készülődés a délelőtti programokra.
- 09.00 – 12.00 Délelőtti programok.
- 12.00 – 14.00 Ebéd, pihenő, készülődés a délutáni programokra.
- 14.00 – 18.00 Délutáni program.
- 18.00 – 19.00 Vacsora.
- 20.00 – 22.00 Napi értékelés osztályonként, esti program, takarodó.
Heti értékelés
- Záró szakmai vetélkedő a hét ismeretanyagából a keretjáték tükrében.
- Osztályonkénti értékelés az összesítő tabló segítségével, tartalmazza a tanulói értékeléseket is.
- Jutalmazások (fontos, hogy mindenkinek legyen sikerélménye).
Várható eredmények
- A heti közös munka, egymásra utaltság során fejlődik a tanulók szociális fogékonysága.
- Gyakorlottabbak lesznek az önellátás terén.
- Az önismereti, fejlesztő játékok során személyiségük árnyaltabbá, gazdagabbá válik.
- A tapasztalati ismeretszerzés élménydúsabb, jobban rögzülő tudást biztosít számukra.
- Bensőségesebb viszony alakul ki a tanárok és a diákok között.
- Mindenki lehetőséget kap, hogy számára legeredményesebb szituációkban megmutathassa önmagát, tehetségét.
- A periférián lévő gyermekek is központi helyre kerülhetnek.
- Növekszik fizikai állóképességük stb.
Visszaérkezés után
- Érvényesíteni kell az erdei iskolai tapasztalatokat. Figyelembe kell venni a szakvezetők jutalmazási javaslatait.
- Kiállítást kell készíteni az iskolában a gyűjtött, készített anyagokból.
- Tájékoztatni kell a szülőket a hét eseményeiről.
- Visszajelzést kell küldeni a szolgáltatónak megelégedettségünkről.