Skip to main content
Öreg Bence Turistaház és Erdei Iskola logo
  • Öreg Bence
    • Házak
    • Megközelítés
    • Vendégkönyv
    • Videógaléria
    • Étlap
    • Hideg csomagok
    • Öreg Bence története
    • Fontos dokumentumok
    • Segédanyagok
  • Szolgáltatásaink
    • Nyári tábor
    • Osztálykirándulás
    • Falmászó pálya
    • Kerékpárkölcsönzés
  • Erdei Iskola
  • A környék
    • Kirándulási lehetőségek
    • Kormos-Bába
    • Füzér
    • Füzérradvány
    • Hollóháza
    • Kéked
    • Pálháza - Kőkapu
    • Telkibánya
    • Széphalom
    • Zemplén Kalandpark
    • Közösségi helyiségeink - esőnap
  • Árak
  • Kapcsolat

Erdei iskola

  • Erdei iskola
  • Erdei iskola programok
  • Szervezés

Erdei iskola a Zemplénben

Erdei Iskola a Zemplén szívében

Ez az a hely, ahová visszavágysz! A Zemplén szívében, a Pusztafaluban fekvő gyermekbirodalomban öröm minden perc!

Az Öreg Bence Turistaház és Erdei Iskolában élménnyé változik az iskolában talán unalmasnak tűnő tanulás. Élményekkel teli programok várnak, izgalmasan röpülnek a percek és órák, az itt töltött napok pedig hamar elszállnak. De nem nyomtalanul!

Ezen az oldalon egy összefoglalót nyújtunk a Öreg Bence Turistaház és Erdei Iskolában gyűjthető élményekről, a főbb tudnivalókról, amelyekről az egyes fejezetekben lévő linkekre kattintva lehet bővebb információhoz jutni.

Erdei szállás

Az Öreg Bence Turistaház és Erdei Iskola 192 ember férőhellyel rendelkezik, mindez 5 felújított parasztházban. A szállások tiszták és rendezettek, biztonságosak és jó kiindulópontot nyújtanak az erdei iskolán kívüli programokhoz.

A házak fotóihoz és elrendezésük rajzához kattintson ide: Az öreg Bence Turistaház és Erdei Iskola házai.

Közösségi helyiségek az erdei iskolában

erdei iskola közösségi helyiségei

Egy erdei iskola során nélkülözhetetlen, hogy a szálláshely közvetlen közelében tanteremként szolgáló közösségi helyiségek is legyenek. Régi pajtából alakítottuk ki és iskolapadokkal rendeztük be a „madárdalos” tantermeket. Az áramellátást ezeken a helyeken is biztosítottuk, hiszen ma már a projektorhasználatnak és az egyéb elektronikai oktatási eszközöknek a lehetőségét is biztosítani szükséges.

Az erdei iskolához tartozó közösségi helyiségekről bővebben itt olvashat: Erdei iskola közöségi helyiségek.

Természeti értékek

erdei iskola panorámákkal

A Kormos-Bába tanösvény az Öreg Bence Turistaház és Erdei Iskolától indul. Bejárását egy részletes térképpel és az állomásokhoz tatozó minden tudnivalóval a kirándulásvezető füzet tartalmazza. Ezen túl számos jelzett turistaút, izgalmas ösvény vezet bennünket a környező hegyekben, erdőkben.

A Kormos-Bába tanösvény kirándulásvezető füzete

A túrázások során a gyermekek számára is fontos szempont, hogy egy-egy magaslat megmászását követően gyönyörködni lehessen a kilátásban. Szebbnél szebb látképek tárulnak elénk a Melyeszke oldalról, a Borjútanyáról, az Öreg Bence sziklájáról, Sólyomkőről a tanösvény kilátópontjáról, és akkor még csak a közvetlen közelünk nevezetes pontjait említettük. Ezek a panorámák minden fáradtságot feledtetnek gyermekekben és örökifjakban egyaránt.

Kerékpárkölcsönzés az erdei isklában

Kerékpártúrákhoz pedig kerékpárkölcsönzési lehetőséget biztosítunk. Mára már olyan kerékpárúthálózat épült ki a térségben, hogy két keréken akár Szlovákiában a Szalánci vár elérése sem akadály.



Szabadidős erdei iskola-programok

erdei iskola szabadidős programok

Egy igazi erdei iskolai kirándulás rengeteg izgalmas programot tartogat a táboron belül és a tábor környékén is. Lássuk a táboron belüli lehetőségeket:

A táborhely 5 hektáros parkosított területe szinte számháborúkra termett. A táborhelyen keresztülfolyik egy kis hegyi patak, mely mély árkával vadregényessé varázsolja a kertet. Van továbbá kerti tó, focipálya, streetballpálya, strandröplabda pálya, strandfoci pálya, ládamászó pálya, kosárpályák, falmászó pálya (200 m2), trambulin, fedett közösségi helyiségek, tűzrakó helyek, erdei iskola termek, asztalitenisz, csocsó...

A játéklehetőségek tárháza kimeríthetetlen. Kihasználásuk csupán a csoportokon múlik.

Programok

Az erdei iskolánk 2005-ben kapott minősítést. Programjaink az alábbi hivatkozásra kattintva olvashatók: erdei iskola programok.

Étkezés

Az erdei iskolában az étkezés sem jelent fejtörést: tápláló, laktató reggelit, ebédet, vacsorát biztosítunk igény szerint. Egy közeli étteremből szállítják ki a táborhelyre az ételt előre egyeztetett időpontra. Az étterem dolgozói tálalják, és az étkezések végeztével el is mosogatnak.

Lehetőség van persze minden ház felszerelt konyhájában a főzésre is és egyéb köztes étkezések előkészületeire.

Minden házunk külön étkezővel rendelkezik, így a kényelem és a tisztaság megoldott.

Tudjon meg többet az étkezésről: erdei iskola étkezés.

Segítség erdei iskola szervezéséhez

Hasznos információkat gyűjtöttünk csokorba, hogy az erdei iskola szervezését megkönnyítsük: segítség erdei iskola szervezéséhez.

Ha eldöntötte, hogy a Zemplén szívében fekvő Öreg Bence Turistaház és Erdei Iskola által ajánlott élménydús programok izgalmasak lehetnek az Önök számára is, telefonáljon: +36 30 925 10 97 vagy kérjen egyedi ajánlatot a Kapcsolat menüpont űrlapján!

Erdei iskola a Zemplénben

Minősítés: 2005-2008

NAPOK Modulok egymásra épülése
1. nap  
Délelőtt Érkezés a táborba
Délután „MEGÉRKEZTÜNK”
Este Nyitó tábortűz, ismerkedési est
2. nap  
Délelőtt „Kezünk műve”
Délután „Ahonnan a jó levegő jön”
Este Tábortűz és éjszakai túra
3. nap  
Délelőtt „Minden életnek forrása”
Délután „Már őseink is tudták”
Este Tábortűz és bátorságpróba
4. nap  
Délelőtt „Útra kelünk”
Délután Alsó tagozatban „Ép testben”
Felső tagozatban „Útra kelünk” egész napos kirándulás
Este Záró tábortűz, műsoros est
5. nap  
Délelőtt Hazautazás
Délután  

Nem minősített Erdei Iskola Programok

NAPOK Modulok egymásra épülése
1. nap  
  Nyitó tábortűz, ismerkedési est
2. nap  
  Tábortűz és éjszakai túra
3. nap  
  Tábortűz és bátorságpróba
4. nap  
  Záró tábortűz, műsoros est
5. nap  
  Hazautazás

Az erdei iskola program a megérkezéssel kezdődik. Természetesen ekkor meg kell ismerkedni a környezettel, a faluval, a táborral, azzal, hogy valójában hol is vagyunk. Kik, és hogyan élnek itt. Másnap gyakorlatban is kipróbáljuk az itteniek életét, kézműves foglalkozásokon vesznek részt a gyerekek. Ezek után az erdő és élővilága, majd másnap a víz szerepe és élővilága kerül megismerésre.

A negyedik napon egy hosszabb - a felső tagozotosoknál egész napos - túrán mintegy elmélyítjük, megtapasztaljuk, összegezzük az eddig tanultakat a Kormos-Bába tanösvényen. Ez az erdei iskola tudásanyagának csúcspontja, de a hangulati csúcspont az utolsó napon van, amikor játékos ügyességi és szellemi vetélkedők formájában mérkőznek egymással a csoportok. A vetélkedők anyaga természetesen kapcsolódik a heti erdei iskola tananyaghoz. Az egyes modulok könnyen felcserélhetőek egymással, ezzel a rugalmassággal biztosított az időjárás kedvezőtlen alakulása esetén is a programok megvalósítása.

A modulok a szűkebb környezetet és a tágabbat egyaránt bemutatják és biztosítják az elmélyítést is.

Nagyon lényeges a tábortüzek szerepe mind a közösségformálás, mind a tapasztalatok elmélyítése valamint az önmegvalósítás szempontjából. Itt ugyanis minden nap végén a csoportok önállóan készített műsort adnak a többieknek a napi témában, valamint beszélgetés formájában értékeljük közösen a napot. Az éjszakai túra és a bátorságpróba is nagyon népszerű és sok gyermeket megmozgató izgalmas késő esti program, jellemformáló és közösségfejlesztő tevékenység.

PÁLHÁZA és környéke MODUL

NAPOK Modulok egymásra épülése
1. nap  
  Nyitó tábortűz, ismerkedési est
2. nap  
  Tábortűz és éjszakai túra
3. nap  
  Tábortűz és bátorságpróba
4. nap  
  Záró tábortűz, műsoros est
5. nap  
  Hazautazás

1 MODUL ÁRA: 7.000.-Ft/osztály
TELJES PROGRAM: 70.000.-Ft/osztály

Erdei iskola

Forrás: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet - oki.hu

Az erdei iskola fogalma

„Az erdei iskola az anyaiskola székhelyétől különböző helyszínű, a környezet adottságaira építő többnapos tanulásszervezési forma. A terepi ismeretszerzést közös cselekvéshez köti. A tanítás helyszínével szorosan és szervesen összefügg a tananyag, a képességfejlesztés és a közösségi tevékenységekhez kötődő szocializáció.”

(Lehoczky János)

Az erdei iskola jellemzői:

  • az erdei iskola az iskola tantervének szerves részét képezi;
  • a megismerés tárgya az erdei iskola helyszínének természeti-, épített- és szociokulturális környezete;
  • a program megvalósítása az erdei iskolában a tanulók aktív, cselekvő tevékenységére alapoz;
  • az ismeretszerzés folyamatát elsősorban kooperatív tanulási technikákra, a projektmódszer alkalmazására építi;
  • kihasználja az együttes tevékenységekben rejlő szocializációs lehetőségeket.

Az erdei iskola nem azonosítható valamelyik nevelési területtel. E kifejezés a tanulásszervezésre vonatkozik, nem annak tartalmára vagy módszereire. Az erdei iskolának nem csak az oktatás a célja.

Attitűdformáló ereje akkor van igazán, ha a színhely sajátos atmoszféráját, miliőjét sem hagyjuk figyelmen kívül. Ne csak tanítani akarjunk! Az erdei iskola izgalmas játékszín is egyben.

Az erdei iskolai tanulás célja szerint lehet:

  • ismeretbővítő;
  • képességfejlesztő.

Az erdei iskola egy pedagógiai projekt, amelynek megvalósítási ideje alsó tagozaton minimum 3 éjszaka és 4 nap, felső tagozaton minimum 4 éjszaka és 4 nap. Helyszíne eltér a lakóhely jellegétől (például alföldi területről hegyvidékre), és szorgalmi időre esik.

Előkészítés

  • Aktív mag létrehozása a tantestületben.
  • Ismerkedés a szakirodalommal.
  • Részvétel konferenciákon, ilyen jellegű tréningeken, továbbképzéseken.
  • Az iskolavezetés tájékoztatása, támogatásának elnyerése.
  • A tantestület tájékoztatása, ha szükséges, külső előadók felkérése.
  • A tantestület elfogadó nyilatkozata.
  • A szülők tájékoztatása, támogatásuk elnyerése.
  • A diákönkormányzat tájékoztatása, támogatásuk elnyerése.
  • Az erdei iskolával kapcsolatos döntés megjelenítése iskolai dokumentumokban (pedagógiai program, helyi tanterv, tanmenetek).
  • Környezeti nevelési munkacsoport kialakítása (program-összeállítás, operatív szervezőmunka).
  • Támogatók felkutatása.

Programkészítés

  • Anyaggyűjtés (földrajzi, növénytani, állattani, helytörténeti, művészeti vonatkozások).
  • A tanulók véleményének ismeretében életkoruknak megfelelő feladatlapok, munkanaplók összeállítása.

Költségek

  • A tanulói térítési díjakat lehetőleg havonkénti bontásban szedjük be.
  • Igénybe kell venni költségkímélő eljárásokat (hasznosanyag-gyűjtés, természetbeni támogatások, pályázati lehetőségek stb.)
  • Az intézményi szintű költségek költségvetésből (de nem tervezhető módon) fedezhetők:
    • nevelők térítési díja;
    • felügyeleti, készenléti díjak;
    • a programvezető szakemberek tiszteletdíja;
    • a szükséges felszerelés biztosítása;
    • lehetőség szerint a vállalkozó pedagógusok anyagi motivációja.

Előzetes szervezési feladatok

  • Heti foglalkozási terv összeállítása (környezeti nevelési munkacsoport). Keretjáték, drámapedagógiai ajánlások.
  • Könyvtári előkészítő munka (munkaanyag tanulóknak, nevelőknek).
  • A kísérőtanárok felkérése.
  • A programvezető szakemberek felkérése.
  • Programvezető kollégák felkérése.

Osztályfőnöki teendők

  • Szülők részletes tájékoztatása.
  • Heti program ismertetése a tanulókkal.
  • Csoportalakítások (tetszőleges technika szerint).
  • A szálláshely, szobabeosztások ismertetése.
  • Értékelési szempontok, módok ismertetése.
  • A szaktanárok által összeállított előzetes gyűjtőmunka kiosztása.
  • Heti értékelési tabló elkészítése napokra, programokra lebontva – tartalmazva a tanulói tetszésnyilvánítási lehetőségeket is.
  • Folyamatos háttérirányítás, ellenőrzés a csoportok felkészülése során.
  • Jutalomtárgyak beszerzése osztálypénzből.
  • Szociometriai felmérés erdei iskola előtt és után.

Javasolt napirend

  • 07.00 Ébresztő
  • 07.00 – 07.30 Tisztálkodás, rendrakás.
  • 07.30 – 08.30 Reggeli, készülődés a délelőtti programokra.
  • 09.00 – 12.00 Délelőtti programok.
  • 12.00 – 14.00 Ebéd, pihenő, készülődés a délutáni programokra.
  • 14.00 – 18.00 Délutáni program.
  • 18.00 – 19.00 Vacsora.
  • 20.00 – 22.00 Napi értékelés osztályonként, esti program, takarodó.

Heti értékelés

  • Záró szakmai vetélkedő a hét ismeretanyagából a keretjáték tükrében.
  • Osztályonkénti értékelés az összesítő tabló segítségével, tartalmazza a tanulói értékeléseket is.
  • Jutalmazások (fontos, hogy mindenkinek legyen sikerélménye).

Várható eredmények

  • A heti közös munka, egymásra utaltság során fejlődik a tanulók szociális fogékonysága.
  • Gyakorlottabbak lesznek az önellátás terén.
  • Az önismereti, fejlesztő játékok során személyiségük árnyaltabbá, gazdagabbá válik.
  • A tapasztalati ismeretszerzés élménydúsabb, jobban rögzülő tudást biztosít számukra.
  • Bensőségesebb viszony alakul ki a tanárok és a diákok között.
  • Mindenki lehetőséget kap, hogy számára legeredményesebb szituációkban megmutathassa önmagát, tehetségét.
  • A periférián lévő gyermekek is központi helyre kerülhetnek.
  • Növekszik fizikai állóképességük stb.

Visszaérkezés után

  • Érvényesíteni kell az erdei iskolai tapasztalatokat. Figyelembe kell venni a szakvezetők jutalmazási javaslatait.
  • Kiállítást kell készíteni az iskolában a gyűjtött, készített anyagokból.
  • Tájékoztatni kell a szülőket a hét eseményeiről.
  • Visszajelzést kell küldeni a szolgáltatónak megelégedettségünkről.

Sok sikert kívánunk és biztatjuk Önöket: forduljanak hozzánk bizalommal!

Kapcsolat



Minősített Erdei Iskola SzolgáltatásMinősített Erdei Iskola Szolgáltatás Tábor Pusztafalun Üdülési csekk elfogadóhely Magyarországi Ifjúsági Szállások Szövetsége logo MKB Szép Kártya Elfogadóhely Tábor a Zemplénben Osztáylkirándulás a Zemplénben Turistaszállás